Dennis Sluijter
November 15, 2021
Alle blogs

5 tips om je website te verbeteren

Delen:

Advies nodig over jouw groei strategie 🚀?

Bedankt! We zullen zo spoedig mogelijk
contact opnemen.
Oeps! Iets ging er mis...
  • Videomarketing? Wat is dat?
  • Vindbaarheid
  • Conversie
  • Wat doet dit voor jouw bedrijf?
  • Het gaat om wat je ziet
  • Professionaliteit
  • Waarom 12 keer?
  • Toepassen
Jouw website is als een online visitekaartje. Je wilt natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen op jouw website klikken en uiteindelijk een actie ondernemen. Maar hoe kom je nu aan een conversie gerichte website?

Je website structuur op orde hebben.

Misschien wel een van de belangrijkste punten om te weten. De bezoeker op jouw site moet als het ware is een warm bad terecht komen en makkelijk kunnen navigeren door de pagina's. Je wilt natuurlijk niet dat ze na een paar seconden alweer weg klikken omdat ze iets niet gevonden kunnen krijgen. Daarom is het belangrijk om de structuur van je website zo aan te passen dat het makkelijk te volgen is. Hieronder heb ik een voorbeeld opgeschreven wat je kan helpen bij het opzetten van je websites.

- Verleiden

- Inspireren

- Inpalmen

- Beslissen

Zoals je al kunt zien spellen de eerste letters van elk onderwerp: VIIB. Dit noemen we daarom ook de VIIB-Formule voor websites.

Verleiden:

Dit is eigenlijk het begin van je website. Het eerste wat mensen zien als ze op jouw pagina komen. Zorg dat je hier een pakkende header met titel en afbeelding hebt. Een foto wat duidelijk weergeeft wat je doet of verkoopt, neemt al een hoop vragen weg bij de bezoeker. Ook je titel moet pakkend zijn. We geven meestal de tip om je titel aan te spreken op de doelgroep en de pijnpunten te triggeren. Hieronder een voorbeeld van een sport supplement verkoper:

NIET GOED:

"De beste supplementen van Nederland"

WEL GOED:

"Wil jij ook zo worden zoals mij? of Wil jij ook dezelfde resultaten behalen?" (Met een goede foto erbij)

Inspireren:

Hier ga je dus vertellen wie je bent, wat je doet en waarom jij degene bent die het probleem van de klant op kan lossen. Ook werkt het altijd goed om aan te geven dat jij hetzelfde probleem hebt gehad, maar dat je een oplossing hebt gevonden in je eigen product of dienst om dat probleem te verhelpen. Je legt jezelf bloot om zo meer connectie met de bezoeker te krijgen.

Inpalmen:

In dit deel ga je je klant overhalen om uiteindelijk een actie te ondernemen. Je haalt ze over de streep door bijvoorbeeld wat reviews te laten zien en ervaring van mensen te tonen. Wat tegenwoordig ook goed werkt zijn video boodschappen die jouw klanten hebben opgenomen die je dan vervolgens op je homepage plaatst. Zo heb je gelijk meer aantrekking en overtuigingskracht.

Beslissen:

Nu is het tijd om jouw product te verkopen. Ze zijn al zover door je pagina heen gescrold en hebben nu alle informatie kunnen lezen om ze over de streep te trekken. Nu ga je dus je product of dienst zo goed mogelijk neerzetten om ze die ene actie te laten ondernemen: op de kop drukken.

Het Von Restorff effect.

Oké, We gaan nu door naar het volgende onderwerp en dat is het Von Restorff effect. Heel simpel uitgelegd gaat het hierom: Als je 4 groene appels hebt en 1 rode, valt de rode natuurlijk het meeste op. Dit kun je zelf dus ook toepassen op bijvoorbeeld knoppen, of maandelijkse pakketten op je website. Hier heb je een voorbeeld van het effect op een webpagina.

Je ziet dat de knoppen een duidelijk andere kleur hebben dan de rest van de huisstijl. Hierdoor vallen ze op en gaat de bezoekers aandacht daar naar toe. Het is misschien niet mooi om je knoppen afwijkend te maken, maar het is wel degelijk effectief.

De flow van je website.

Het derde punt staat in het teken van de flow van je website. Hoe de bezoeker door de website wordt geleid. Ik kan hier heel kort en krachtig over zijn. Zorg er zelf voor dat je zelf precies weet hoe de klant door jouw website heen moet lopen. Als je het zelf niet weet is het voor de klant net zo lastig. Maak het dus zo simpel mogelijk. Het is net alsof je de klant bij de hand pakt en mee neemt naar de juiste acties op je website.

Ook alle overige afleidingen op je pagina’s is niet nodig. Hierdoor raakt de klant afgeleid en zal hij eerder keuze stress hebben en je site verlaten. Als het geen functie heeft op je website, waarom zou je het er dan op hebben staan? Alle pagina’s moeten een functie hebben. Zowel tekst, afbeeldingen als knoppen op je pagina. Alles moet tot een actie leiden of mensen informatie beiden om een keus te maken.

Mobiel vriendelijk.

Dit is echt noodzakelijk!

Tegenwoordig zitten er meer mensen op hun telefoon naar websites te kijken dan op een desktop. In de afgelopen jaren is het telefoongebruik sterk toegenomen, zo ook de website bezoeken. Het is dus van groot belang dat je als ondernemer mee gaat in deze ontwikkeling en je website zo mobiel vriendelijk aanpast. Dit houdt in dat:

  • De lettertypes vergroot worden
  • Alles op telefoonformaat maken
  • Je sommige elementen moet weglaten
  • Laadsnelheid omlaag moet
  • Je hand/duim overal goed bij kan

Veel gemaakte fouten.

In het volgende punt vertel ik een aantal veel gemaakte fouten in webdesign wat de conversie zeker niet op een positieve manier beïnvloed:

- Welkom op je website header zetten

- Je website niet mobiel vriendelijk

- Je maakt de website vanuit jouw eigen perspectief i.p.v.

die van de bezoeker

- Kleuren die niet fijn zijn voor het oog

- Website die niet af is, of knoppen/links die niet werken

Je wilt er natuurlijk ten allen tijde voor zorgen dat de bezoeker op jouw website blijft. Zorg dan ook dat hij een fijne omgeving heeft om in te surfen.

Deze blogs zijn ook interessant!

Alle blogs