Teun van der Velden
November 15, 2021
Alle blogs

Gezien worden met je bedrijf, hoe doe je dat?

Delen:

Advies nodig over jouw groei strategie 🚀?

Bedankt! We zullen zo spoedig mogelijk
contact opnemen.
Oeps! Iets ging er mis...
  • Videomarketing? Wat is dat?
  • Vindbaarheid
  • Conversie
  • Wat doet dit voor jouw bedrijf?
  • Het gaat om wat je ziet
  • Professionaliteit
  • Waarom 12 keer?
  • Toepassen
Wanneer je een huisstijl hebt laten maken, zul je waarschijnlijk al wat toepassingen gezien hebben op verschillende uitingen zoals reclameborden, visitekaartjes of briefpapier. Gezien worden doe je dus door middel van marketing en reclame. Lees hieronder hoe.

Een kleine greep uit de vele manieren of materialen die helpen bij de offline én online zichtbaarheid van je bedrijf:

  • Signing/belettering op gebouw
  • Signing/belettering op bedrijfsauto
  • E-mailhandtekening
  • Briefpapier
  • Enveloppen
  • Offertemappen
  • Pennen
  • Mokken
  • Visitekaartjes
  • Werkkleding
  • Social media
  • Website
  • Flyers
  • Reclameborden
  • Banners

Kijk naar bijvoorbeeld een bezorgservice. Als je je bestellingen met een normale zwarte auto rond brengt zal je wegvallen tussen de rest van de auto’s. Je valt simpelweg niet genoeg op. Stel nou dat je een uniek signing ontwerp op je auto('s) laat plakken of laat wrappen met opvallende teksten en foto’s. Grote kans dat mensen je zullen zien of na een tijd zelfs herkennen en eerder bedenken om vanavond iets lekkers te bestellen bij jouw bedrijf.

Zo geldt dat op online gebied natuurlijk ook. Als je een e-commerce website hebt wil je natuurlijk dat je online business goed vindbaar is op Google. Mensen zullen jouw product in het begin niet kennen. Dus zal je ervoor moeten zorgen dat zoveel mogelijk mensen te weten komen over jouw bestaan. En waar vind je nou duizenden mensen tegelijk... Hmmm

SOCIAL MEDIA!

Natuurlijk! Het is misschien voor de hand liggend, maar het is keer op keer bewezen dat dit een goede manier is om aan klanten te komen en een groter publiek te bereiken in een aantal simpele stappen. Als je inspringt op huidige trends in je social media posts of video's en dit doet in combinatie met advertenties heb je gegarandeerd meer bezoekers op je webshop. Uiteraard moet je nog steeds een product verkopen dat mensen graag willen hebben. Een goed product verkoopt immers zichzelf, maar dan moet je product eerst gezien worden!

Om in het webshop voorbeeld te blijven; Wat je ook verkoopt, het wordt altijd opgestuurd in een verpakking. Zorg ervoor dat het ontwerp hiervan ook opvalt en tussen alle andere pakketten uit springt. Ook al weet de klant vaak waar ze besteld hebben, het kan geen kwaad om de klant hier bij aankomst nogmaals aan te herinneren. Denk maar eens aan een pakketje van Bol.com, Amazon of Coolblue. Je herinnert je waarschijnlijk precies hoe dat eruit ziet! Als je dan óók nog een (kortings)kaartje, ontwerpen in de huisstijl van je bedrijf, bij het pakketje stopt kan de klant niet meer om je heen.

Laat ik nu de mensen met een eigen restaurant een handje helpen. Zeker als je pas net begonnen bent en dus van helemaal niets bekendheid en een klantenbasis op moet bouwen is gezien worden cruciaal. Wat ik zou aanraden is om te beginnen met een ijzersterke huisstijl en branding. Ik zou ervoor zorgen dat dit vanaf dag één goed wordt toegepast op zoveel mogelijk items. Denk aan:

  • Gevelreclame
  • Raambelettering
  • Menukaart
  • Productverpakking van eigen merk eten of drinken
  • Website (een online reserveer optie is daarbij ook slim)
  • Servies
  • Glazen
  • Werkkleding van serveerders

Slechts een aantal voorbeelden die echt het verschil zullen maken.

Wanneer de huisstijl staat zou ik me volledig gaan focussen op reclame. Hoe meer hoe beter, zeker in het begin. Online kun je gaan adverteren, actief worden op je effectieve social media kanalen en je website vindbaar laten maken. 'Offline' of wel in het echt is het verstandig om in de vestigingsplaats langs de (drukke) wegen en in de stad banners en reclameborden te plaatsen. Daarnaast kun je flyers uit laten delen in het centrum of bijvoorbeeld een tijdelijke foodstand neerzetten om je restaurant te promoten.

In alle reclame-uitingen kun je een combinatie van informeren en actie gebruiken. Gebruik een pakkende slogan of slagzin die in één oogopzicht te lezen en te begrijpen is. Die zin moet mensen informeren en activeren. Laat in deze (korte) zin weten dat er een nieuw restaurant in de stad is en vermeld hierbij eventueel je specialisatie. Voeg hieraan een aantrekkelijke actie en de openingstijden toe en als je het goed en groot aanpakt zullen de nieuwe (potentieel vaste) bezoekers binnenstromen! Als je al een tijdje bestaat, kun je gaan werken aan herkenbaarheid van je bedrijf en wat minder gaan focussen op de boodschap van de reclame-uitingen.

Zoals je bovenaan deze blog in de opsomming kunt zien is belettering ook een belangrijk onderdeel om gezien te worden. Kijk maar naar de auto's van uitzendbureaus als Tempo Team of Adecco. Je herkent ze meteen. Ook autodealers maken hier volop gebruik van. Iedere nieuwe (lease) auto op de weg is in dat geval een rijdend visitekaartje. Door simpelweg je logo op de zijkant te plaatsen met een korte call-to-action zin trek je meer bekijks en dus meer klanten naar je showroom. Echter is belettering niet alleen essentieel voor bedrijven die voertuigen verkopen, maar ook voor bijvoorbeeld alle bedrijven in de bouw, installatie en infrastructuur. Die hebben vaak meerdere voertuigen die soms wel de hele dag bij een klant op locatie staan. Iedereen die daar langs komt zal dat natuurlijk zien en de volgende keer aan jouw bedrijf denken.

Natuurlijk is er voor ieder soort bedrijf een marketingplan op maat. Wil je weten welke vormen van marketing perfect zijn voor jouw bedrijf? Plan dan eens een afspraak in bij ons! Dan kijken we samen hoe je bedrijf meer en beter gezien kunt worden! Als je nu denkt; "mijn bedrijf heeft dat niet nodig" omdat je bijvoorbeeld niet direct aan particulieren verkoopt, wil ik je uitnodigen om eens een (vrijblijvend) adviesgesprek bij ons in te plannen. Ook voor business-to-business bedrijven zijn er namelijk allerlei marketingoplossingen die je bedrijf vooruit helpen. Het stukje uitstraling en professionaliteit wordt namelijk regelmatig vergeten door bedrijven als het aankomt op (online)communicatie en drukwerk.

Kleine dingen zoals op maat ontworpen briefpapier, pennen of (offerte)mappen, die je nu misschien niet eens gebruikt kunnen een groot verschil maken als het aankomt op uitstraling en professionaliteit!

Dit waren een aantal voorbeelden van direct resultaat door op te vallen en gezien te worden. Mensen zullen eerder aan je denken als ze aan het product denken dat jij specifiek verkoopt. En als je je huisstijl goed hebt laten ontwikkelen en rekening houdt met andere tips in onze blogs, weet ik zeker dat je onderneming meer klanten zal aantrekken en behouden!

Deze blogs zijn ook interessant!

Alle blogs