Dennis Sluijter
November 15, 2021
Alle blogs

Wat moet ik doen met mijn social media?

Delen:

Advies nodig over jouw groei strategie 🚀?

Bedankt! We zullen zo spoedig mogelijk
contact opnemen.
Oeps! Iets ging er mis...
  • Videomarketing? Wat is dat?
  • Vindbaarheid
  • Conversie
  • Wat doet dit voor jouw bedrijf?
  • Het gaat om wat je ziet
  • Professionaliteit
  • Waarom 12 keer?
  • Toepassen
Net als bij andere aspecten van je marketingplan, moet je een specifiek en opzettelijk plan ontwikkelen voor elk platform dat je gebruikt. Elk platform heeft zijn eigen eigenschappen om meer bezoekers te genereren. Jouw merk hoeft misschien niet op elk platform te verschijnen, maar om je berichten te targeten, moet je een specifieke strategie ontwikkelen voor het platform dat je gebruikt.

De volgende vragen moet je eerst beantwoorden:

• Waarom zou ik dit platform gebruiken?

• Wie heeft contact opgenomen op dit platform?

• Welk berichttype werkt het beste op het platform?

• Wat is er uniek aan mijn bericht op dit platform?

Als je moeite hebt om deze vragen te beantwoorden, is het misschien tijd om eens nader te bekijken waarom je je tijd eraan besteedt. Door deze vragen te beantwoorden, kun je ook een strategie voor het platform ontwikkelen.

Als je net begint, geef dan prioriteit aan de kwaliteit van je inhoud boven het aantal berichten en websites dat je gebruikt.

Wees consistent.

De consistentie van je bericht moet specifiek zijn voor elke sociale-media site die je gebruikt. Voor bepaalde platforms, zoals Twitter en Instagram Stories, moet je meerdere keren per dag actief zijn om het maximale uit je publiek te halen. Andere berichttypen, zoals normale Instagram-berichten en Facebook-posts, zijn minder urgent en kunnen minder vaak worden gebruikt. Kijk bij het bepalen van je strategie naar verschillende factoren, zoals hoe het algoritme werkt op elk platform en of de inhoud in chronologische volgorde wordt gepubliceerd of is samengesteld op basis van andere factoren.

Onthoud dat je volgers honderden of zelfs duizenden andere mensen kunnen volgen. Als je niet zo vaak nieuwe inhoud plaatst als andere accounts, kun je gemakkelijk verdwalen en vergeten.

Houd rekening met de laatste trends

Als je eenmaal de belangrijkste informatie hebt bepaald, let dan goed op de trends die op elk platform verschijnen. Als je een patroon of strategie opmerkt die populairder wordt en consistenter wordt met jouw berichtgeving, is het een goed idee om deze te gebruiken om deelname te stimuleren.

Wees op je hoede voor elke nieuwe internettrend die je ziet. Het maken van berichten die niet overeen komen met je boodschap om relevantie te tonen, is een snelle manier om je doelgroep te verliezen. Je hoeft nooit een specifiek type inhoud te maken omdat je andere bedrijven of merken het ziet doen.

Daarom is het zo belangrijk om een belangrijk stuk informatie te creëren dat je als benchmark kunt gebruiken om alle toekomstige posts op sociale media te meten.

Een manier om een stabiel aanbod van populaire inhoud te krijgen, is door een lijst te maken van sites in jouw branche die hoogwaardige, actuele inhoud publiceren. Voeg ze toe aan RSS-readers zoals Feedly. Dan heb je een dashboard met de nieuwste berichten van sites die je vertrouwt.

Wat moet ik posten

Het is lastig om ideeën op te doen voor een social media post, dus het is ook erg belangrijk om te kijken naar wat je voor doelgroep hebt. Als je bijvoorbeeld ziet dat er op een bepaalde post meer interactie zit, is dit misschien een goede stap om in die richting verder te gaan. Zo kun je kijken wat wel en wat niet werkt.

Hieronder heb ik een algemeen lijstje gemaakt met social media post ideeën:

- Instagram stories elke dag bijhouden wat je aan het doen bent een aantal keer per dag

- Facebook post. Maak foto’s van het team wat je hebt bereikt, gedaan of een gekke foto. Het werkt het beste als je mensen in de foto hebt met een bepaalde emotie.

- Post consistent foto’s van je werk op je Instagram pagina. 1x per dag of als dat teveel is 3x per week.

- LinkedIn post. Deel hier je mening of roep ondernemers op om actie te ondernemen. Vaak zie je hier ook wat zakelijkere post voorbij komen die laten zien wat je hebt bereikt of wat voor case je hebt afgerond.

Uiteindelijk draait het allemaal om jou en hoe je jezelf wilt profileren. Je moet wel interactie tonen en consistent zijn, dat zijn eigenlijk de twee belangrijkste punten. En ohja.. Gewoon goede content!

Video content.

Videocontent is een super goede manier om meer betrokkenheid te krijgen. Met de geboorte van IGTV en de snelle groei van YouTube, Facebook Live, enz., consumeren gebruikers van sociale media meer video-inhoud dan ooit tevoren.

In de afgelopen drie jaar is het aantal videoweergaven op YouTube met meer dan 99% gestegen en het aantal weergaven op Facebook met 258%. Tweets met video's hebben 6 keer meer kans om opnieuw te worden gepost dan tweets met alleen foto's of tekst.

Niet alleen is de deelname van videocontent hoger, maar netwerken als Facebook en LinkedIn leggen meer nadruk op de persoon die de videocontent plaatst in hun algoritmen. Dit betekent dat merken die video's gebruiken meer exposure en invloed krijgen dan merken die tekst- en video posts maken.

Interactie met je bezoekers

Je hebt mensen die dagelijks op facebook zitten en op elke post moeten reageren. Dat zijn vaak wel de mensen die de meeste contacten hebben met bepaalde mensen of bedrijven. Om je zo goed mogelijk neer te zetten als bedrijf moet je natuurlijk een publiek opbouwen die ook daadwerkelijk op jouw post gaat reageren. Door inderdaad te beginnen met de boven genoemde tips en gewoon je content te plaatsten kom je uiteindelijk op een punt waar mensen je gaan volgen omdat je ook daadwerkelijk interessant bent. Die mensen gaan dan vragen stellen of reageren op je post.

Zorg daarom dat je vanaf dat punt bezig bent met die mensen die interesse in jouw tonen. Reageer op hun bericht en zeg eens ‘Leuk! Koffietje doen?’ Of beantwoord zo snel mogelijk de vragen die jouw bezoekers hebben over je bedrijf of product. Hoe sneller je reageert, hoe meer mensen dit kunnen waarderen.

Mensen en bezoekers willen informatie en daarmee ook geholpen worden. Ze zullen het dus erg oprijs stellen als jij dezelfde interesse tont in hun. Zo bouw je een goed online band.

Conclusie:

Als je een paar regels in je achterhoofd houdt en je bedrijf én jezelf laat zien op social media, moet het goed komen om ene publiek te krijgen. Ga experimenteren en kijk wat werkt. Werkt is niet? Geen probleem! Dan weet je dat ook weer en kun je dat meenemen voor de volgende post.

We zeggen altijd maar zo: Laat jezelf zien wie je bent en mensen gaan dit waarderen. En zo is het!

Heb je hier nu allemaal geen tijd voor? Wij kunnen je hier ook bij helpen om een social media strategie plan op te zetten en eventueel uit te voeren. Meer weten? Klik dan hier.

Deze blogs zijn ook interessant!

Alle blogs