Teun van der Velden
January 11, 2022
Alle blogs

10 Soorten drukwerk die onmisbaar zijn in je bedrijf

Delen:

Advies nodig over jouw groei strategie 🚀?

Bedankt! We zullen zo spoedig mogelijk
contact opnemen.
Oeps! Iets ging er mis...
  • Videomarketing? Wat is dat?
  • Vindbaarheid
  • Conversie
  • Wat doet dit voor jouw bedrijf?
  • Het gaat om wat je ziet
  • Professionaliteit
  • Waarom 12 keer?
  • Toepassen
Drukwerk is overal. Waarschijnlijk maak je er zelf ook gebruik van, maar hoe weet je nu welke soorten drukwerk écht belangrijk zijn voor je bedrijf? En waarom is het slim om hierin te investeren?

Hieronder geef ik mijn persoonlijke top 10 van drukwerk dat niet te missen is. In wat voor bedrijf dan ook! Zoals veel dingen in marketing en reclame moet ook drukwerk er goed verzorgd uit zien, maar nog belangrijker is hoeveel het oplevert. Elk onderdeel van deze lijst draagt direct óf indirect bij aan de algehele resultaten van je bedrijf. Je ziet het niet alleen terug in omzet of winst, maar ook in de uitstraling, tevredenheid van klanten en herkenbaarheid van je bedrijf.

10. Pennen

Niet de belangrijkste van de 10, maar zeker slim in veel gevallen. Een simpele (maar goede) pen met alleen je logo erop kan de ervaring van je klanten positief beïnvloeden. Hoe vaak vraagt iemand je niet om een pen om even snel iets op te schrijven? En het is al helemaal een must-have als je standaard werkt met offertes die ondertekend moeten worden. Als je al die mensen een pen geeft om te houden met je logo erop. Natuurlijk belandt zo'n pen al snel ergens in een la of kastje, maar meestal gebruiken mensen ze tot ze op zijn. Zo worden je klanten steeds herinnerd aan je bedrijf!

9. Rollup banners

Het ziet er vooral mooi uit, maar het is ook zeker iets dat bijdraagt aan de uitstraling en professionaliteit van je bedrijf. Rollup banners zijn een goed(kop)e manier om de visie van je bedrijf te delen. In verzamelgebouwen en kantoorruimtes zijn ze ideaal om binnen neer te zetten. Bijvoorbeeld bij de ingang of de deur van je kantoor. Op evenementen zijn ze nog beter in te zetten. Wanneer je met je bedrijf op een beurs staat kan het geen kwaad om twee banners aan beide zijdes neer te zetten. Als je ze goed laat ontwerpen is het een mooie manier om gezien te worden.

8. Briefpapier + enveloppen

Hier wordt de lijst wat interessanter. Deze 8 soorten drukwerk zijn daarnaast lastig boven of onder elkaar te zetten, omdat ze allemaal veel toevoegen aan je bedrijf.

De huisstijl van je bedrijf kun je overal op toepassen. Als je regelmatig brieven verstuurt, is het fijn dat mensen de brief direct herkennen. Dit kun je doen door je vormentaal en huisstijlkleur(en) toe te passen. Het hoeft lang niet altijd heel veel op te vallen. Je logo bescheiden linksboven in de hoek is vaak al genoeg, maar dan moet je dat dus wel doen!

7. Flyers, folders of brochures

Flyers folders en brochures helpen natuurlijk bij het informeren van de klant. Folders of brochures leg je meestal op locatie neer. Bijvoorbeeld op de balie, zodat mensen die langs geweest zijn achteraf nog wat te weten kunnen komen. Flyers zijn ideaal om direct aan onbekenden uit te delen, bijvoorbeeld als onderdeel van een marketing campagne voor je product bij een treinstation of op een druk plein. Alhoewel steeds meer digitaal wordt, blijft het voor veel mensen fijn om iets fysiek in handen te krijgen om rustig door te lezen.

6. Productverpakking

Dit is een belangrijke voor degenen die een product verkopen. Denk aan voedingswaren of speelgoed of iets dergelijks. Dat soort producten liggen vaak in een winkel en als je geluk hebt op een goede plek. Zoals ik in een eerdere blog al aangaf is bevordert de positie van je product in het schap de verkoop ook behoorlijk, maar de kwaliteit, het materiaal en ontwerp spelen daarin een grote rol. Misschien ken je het voorbeeld van de cornflakes verpakkingen met de cartoons erop wel. Doordat ze de cornflakes onderin de schappen zetten, kijkt de cartoon of 'mascotte' altijd de kinderen recht in de ogen. Waardoor het kind per se die cornflakes wil en de ouders vaak toch een andere keuze maken. Dat is een van de vele marketing trucjes die toegepast worden. Een bepaalde kleur kan ook verschillende emoties opwekken en keuzes beïnvloeden, of een product beter laten opvallen, waardoor ze beter verkopen dan anderen.

5. Werkkleding

We zijn in de top 5 beland! Nu komt het aan op pure reclame en herkenbaarheid. Wanneer je een bedrijf hebt met personeel, is er geen betere mogelijkheid voor reclame dan de werkkleding. Werkkleding in jouw kleuren en met jouw logo of beeldmerk zorgen voor meer structuur en vertrouwen bij de klant. Daarnaast is het altijd beter als personeel er netjes en goed verzorgd uitziet. Als je een restaurant of take-away hebt wil je niet dat mensen in hun trainingsbroek of zondagse kleding gezien worden. Nette kleding is een must en de kleding herkenbaar maken in jouw huisstijl is als de kers op de taart.

4. Visitekaartjes

Dit is wederom nog steeds essentieel bij de verkoop. Natuurlijk kun je tegenwoordig iedereen online toevoegen als 'vriend' of 'connectie' maar je kunt in het bedrijfsleven nog steeds niet om het geven van een fysiek kaartje, met daarop alle nodige info, heen. Zeker na een goed gesprek is het handig om snel je contactgegevens uit te kunnen wisselen.

3. Offertemappen

Als je vaak op pad bent met offertes op papier, of een verkoper hebt die dat voor je doet, is het een stuk professioneler om die offerte in een map(je) te stoppen. Zoals alle andere items in deze blog is het het beste om ze in jouw huisstijl te maken, zodat terugkerende klanten het herkennen en een vertrouwde band krijgen met je business.

2. Belettering

Belettering is écht onmisbaar en overal op toe te passen. Er zijn veel opties. In principe kun je natuurlijk overal een sticker op plaatsen, maar de beste plekken voor het plaatsen van je logo/woordmerk zijn zonder twijfel;


• Je bedrijfsauto's, je rijdende visitekaartjes.
• Je bedrijfspand. In dit geval zijn andere vormen van signing nog beter. Denk aan freesletters, lichtbakken of lichtgevende blokletters op de muur.

Ook hier is het super belangrijk om je logo herkenbaar en duidelijk weer te geven. Less is more. Je logo moet over het algemeen altijd goed zichtbaar blijven, van dichtbij en ver weg. Bij belettering is dit de eerste prioriteit. Een logo op je bedrijfspand moet goed zicht- en leesbaar zijn vanaf de weg en belettering op de auto's moet leesbaar zijn in een flits. Prioriteit nummer twee is dat het begrijpelijk moet blijven. Mensen moeten in één oogopslag kunnen zien hoe je bedrijf heet, maar vooral wat het bedrijf doet.

1. Promotiemateriaal

De nummer 1 is naar mijn mening voor al het overige promotiemateriaal. Dit is het drukwerk dat direct resultaat op moet leveren. Denk aan banners, posters, reclameborden, abri´s, etc. Vaak zijn deze vormen van drukwerk of reclame de ideale oplossing om een evenement of bijeenkomst te promoten, maar ook de verkoop van een product kan goed werken met deze methode als je het goed aanpakt. Voor grote bedrijven is het een goede optie om herkenbaarheid te creëren óf behouden! Een goed voorbeeld van het promoten van een product is Oatly. Oatly is een oatmeal drankje dat nieuw in de markt was in Nederland. En toen ik de reclameborden in de stad tegenkwam, was ik onder de indruk van de effectiviteit ervan.

Als je namelijk één zo'n reclamebord plaatst, kun je als fietser of bestuurder niet eens lezen wat er allemaal op staat en gaat het aan je voorbij.

Maar..

Ze hingen letterlijk overal in de stad. Op bussen, in de bushokjes, op banners naast de weg, op gebouwen, noem het maar op. En juist omdat je het zoveel tegenkomt, ga je er daadwerkelijk op letten en lezen wat er staat. Daarbij hebben ze de teksten ook goed aangepakt door humor te gebruiken. Het was eigenlijk het schoolvoorbeeld van een originele en creatieve campagne!

Deze blogs zijn ook interessant!

Alle blogs