Marnix van Aar
January 21, 2022
Alle blogs

3 Vintage ontwerp stijlen die je moet kennen.

Delen:

Advies nodig over jouw groei strategie 🚀?

Bedankt! We zullen zo spoedig mogelijk
contact opnemen.
Oeps! Iets ging er mis...
  • Videomarketing? Wat is dat?
  • Vindbaarheid
  • Conversie
  • Wat doet dit voor jouw bedrijf?
  • Het gaat om wat je ziet
  • Professionaliteit
  • Waarom 12 keer?
  • Toepassen
Maar wat betekent "vintage" nu in design? Retro of vintage design verwijst naar een breed scala aan grafische ontwerp stijlen die inspiratie halen uit verschillende historische tijdperken en retrostijl ontwerp, van modern grafisch ontwerp uit het midden van de eeuw en kunststijlen uit de jaren 50 tot vintage grafisch ontwerp uit de jaren 70.

Hoewel retro design nog steeds populair is, is het combineren van vintage invloeden met hedendaagse elementen de sleutel tot het creëren van ontwerpen die perfect aanvoelen.

Je zou misschien denken dat nostalgiemarketing alleen van toepassing is op de tijdperken waarin de doelmarkten leefden, maar de product verkoop heeft aangetoond dat dit niet altijd het geval is. Millennials zijn misschien geboren in de jaren tachtig, maar ze zullen nog steeds goed reageren op producten met op de jaren 70 of begin jaren 80 geïnspireerde ontwerpen. De blijvende hipsterbeweging toont ook aan dat incarnaties van zelfs eerdere ontwerpstijlen in hedendaagse branding, zoals 19e-eeuws industrieel, art deco uit de jaren 1920 of modern midden van de eeuw, nog steeds een vergelijkbare emotionele aantrekkingskracht uitlokt.

Welke stijlen worden in dit artikel behandeld?

1. Art Nouveau.

2. Bauhaus.

3. Visual Style.

Wat maakt een vintage ontwerp?

Als het gaat om materiële goederen, betekent "vintage" elke ontwerpstijl die ouder is dan 20 jaar, maar jonger dan 100 - dat zou het antiek maken. In design kun je meer creatieve vrijheid nemen met het woord, maar het betekent nog steeds een oudere stijl die zich in eerdere tijdperken ontwikkelde.

Art Nouveau.

De Art Nouveau-beweging werd geïnspireerd door natuurlijke vormen, met name de gebogen lijnen van planten, bomen en bloemen. Dit zorgde voor een organische en dynamische ontwerpstijl. Deze zeer decoratieve stijl was het populairst tussen 1890 en 1910.

De stijl is in de 20e en 21e eeuw regelmatig te zien; de invloed ervan was vooral merkbaar tijdens de ontwerpfase van de psychedelica uit de jaren '60. Terwijl Art Nouveau bekend staat om zijn versieringen, strippen hedendaagse ontwerpers deze vintage designstijl tot de basiselementen voor een meer minimalistische look.

In dit voorbeeld gebruikt het Mexicaanse ontwerpbureau Parámetro Studio een op Nouveau geïnspireerd lettertype voor de identiteit van luxe vastgoedontwikkelaar MONAT.

Mexicaans ontwerpbureau Parámetro Studio voor luxe vastgoedontwikkelaar MONAT.

Art Nouveau-stijl grijpt terug naar een periode van luxe en 'beleefde samenleving'. De Portugese grafisch ontwerpers Pi Creative Studio vertaalt deze waarden naar een modern tijdperk met dit gouden merkontwerp voor evenementenmerk Synergy.

Event brand design for Synergy by Pi Creative Studio.

Bauhaus

De Bauhaus-beweging werd in 1919 ontwikkeld aan de Bauhaus-school voor kunst in Weimar, Duitsland. Net als bij Art Nouveau was het Bauhaus een ontwerpstijl, die een breed scala aan artistieke gebieden beïnvloedde, waaronder architectuur, grafische vormgeving, typografie, theater en meubels.

Eenvoudige geometrische vormen, minimale kleurenpaletten en schreefloze lettertypen zijn handelsmerken van de vintage designstijl van Bauhaus. Hier vertaalt het in Lissabon gevestigde bureau Musa WorkLab deze handelsmerken naar een effectieve merkidentiteit voor For Arts Sake (FAS).

Brand identity design for For Arts Sake (FAS) by Musa WorkLab.

Primaire kleuren en uitgeklede typografie zijn ook belangrijke punten van het Bauhaus. Creatief bureau Red&Grey maakt optimaal gebruik van de functionaliteit van Bauhaus in deze campagne en identiteitsontwerp voor International Literature Festival Dublin.

Campaign and identity design for International Literature Festival Dublin by Red&Grey.

Bron ter inspiratie: Shutterstock

Visual Style

Visual Style heeft tot doel de esthetische aantrekkingskracht en bruikbaarheid van een ontwerp/product te verbeteren met geschikte afbeeldingen, typografie, ruimte, lay-out en kleur. Visueel ontwerp gaat over meer dan esthetiek. Ontwerpers plaatsen elementen zorgvuldig om interfaces te creëren die de gebruikerservaring optimaliseren en conversie stimuleren.

De eerste indrukken van gebruikers worden doorgaans binnen 50 milliseconden gevormd. Dit feit weerspiegelt het diepgewortelde niveau van emotioneel ontwerp, met andere woorden, de eerste indruk van de gebruiker of zijn onderbuik reactie op een ontwerp. Als ze het niet leuk vinden wat je ze op die kritieke momenten laat zien, zullen ze vertrekken. Visueel ontwerp is dus een essentieel onderdeel van je werk als ontwerper.

Veel mensen denken dat ontwerpers aantrekkelijke elementen gebruiken om de aantrekkingskracht van een item te maximaliseren. Eigenlijk gebruik je visueel ontwerp om elementen te creëren en te ordenen om A) het oog van de gebruiker te leiden naar de functionaliteit van een item, en B) de esthetiek consistent te maken. Ontwerpers stellen bijvoorbeeld website-inhoud samen rond het doel van elke pagina en zorgen ervoor dat de inhoud de juiste visuele signalen afgeeft. De kleinste en meest subtiele details zullen van invloed zijn op wat gebruikers denken en hoe ze zich voelen. Dus, je moet ze altijd de juiste dingen op de juiste manier laten zien. Je vijand hier is de onzekerheid van de gebruiker. Als je gebruikers moeten stoppen en nadenken over je ontwerp, zullen ze het niet vertrouwen. Daarom moet een visueel ontwerp hun aandacht vestigen op de belangrijke aspecten en de balans vinden tussen een fris, krachtig ontwerp en iets dat ze verwachten te zien. Hoe je visual design toepast, hangt af van het product, de organisatie/industrie en de gebruikers (inclusief hun cultuur). Een belangrijke factor bij visueel ontwerp is dat je werkt om gebruikersbeperkingen, zoals cognitieve belasting, op te vangen. Je gebruikt bijvoorbeeld chunking om gebruikers te helpen begrijpen en onthouden in een visueel ontwerp moet hun aandacht vestigen op de belangrijke aspecten en de balans vinden tussen een fris, krachtig ontwerp en iets dat ze verwachten te zien. Hoe u visual design toepast, hangt af van uw product, de organisatie/industrie en de gebruikers (inclusief hun cultuur).

Waarom vintage design?

De belangrijkste reden om voor een vintage-geïnspireerd ontwerp te gaan, is om nostalgie op te roepen. Wanneer consumenten een product kennen en met plezier terugkijken op hun relatie ermee, is een vintage design een manier om van die relatie te profiteren.

Naast het feit dat je gebruik kunt maken van de onbewuste emoties van een consument moet je ook jezelf afvragen of vintage bij jou bedrijf past. Wanneer jij een barbier, restaurant of klassieke autozaak bent kan vintage zeer goed uitpakken. Ben je een modern Tech bedrijf of zit je in de agrarische sector kan het gaan vloeken met je branding.

Deze blogs zijn ook interessant!

Alle blogs