Marnix van Aar
December 18, 2021
Alle blogs

Hoeveel kost een huisstijl?

Delen:

Advies nodig over jouw groei strategie 🚀?

Bedankt! We zullen zo spoedig mogelijk
contact opnemen.
Oeps! Iets ging er mis...
  • Videomarketing? Wat is dat?
  • Vindbaarheid
  • Conversie
  • Wat doet dit voor jouw bedrijf?
  • Het gaat om wat je ziet
  • Professionaliteit
  • Waarom 12 keer?
  • Toepassen

Het lastige aan deze vraag is dat er geen duidelijk antwoord op te geven is. Wanneer we constateren dat het dus gaat om een gloednieuwe huisstijl zou dat dus betekenen dat er nog een logo moet komen, een website gemaakt moet worden, wellicht drukwerk gerealiseerd moet worden en nog veel meer.

Om te kunnen begrijpen om wat voor een het huisstijl gaat moeten we eerst een aantal vragen in kaart brengen. Zoals:

- Wie of wat is de doelgroep/wie krijgt er te maken met je huisstijl

- Wat wil je uitstralen

- Welke diensten of producten worden er geleverd

Deze vragen zijn essentieel als het aankomt op het efficiënt opzetten van een huisstijl. Laten we deze vragen eens per stuk behandelen zodat je weet wat ik bedoel.

Wie of wat is de doelgroep/wie krijgt er te maken met je huisstijl:

Stel je verkoopt dure/luxe auto’s, Dan is je doelgroep in zekere zin beperkt. Daarnaast moet je goed kijken wie deze mensen zijn en hoe ze geholpen willen worden.

Wat wil je uitstralen:

Als je dus dure/luxe auto’s verkoopt of champagne dan kan het goed zijn dat je een exclusieve, nette of klassieke stijl wilt aanhouden. Stel je bent een modern tech bedrijf dan is de kans aanwezig dat je voor iets simpels en straks wil gaan.

Welke diensten of producten worden er geleverd:

Als je groene producten levert dan zou het raar zijn als jij bijvoorbeeld de kleur rood gaat gebruiken in je huisstijl. De producten kunnen dus veel impact hebben met het bepalen van de kleuren.

De conclusie is dus dat de antwoorden op deze vragen al een goede fundering kunnen neerleggen voor de nieuwe huisstijl. Wanneer je weet wie de doelgroep is, wat je wilt uitstralen, welke tone of voice je wilt inzetten en wat je gaat leveren, dan hebben we al genoeg werk gedaan om aan de slag te gaan!

Hoeveel tijd kost het maken van een huisstijl?

Oké! We weten nu dat we eerst wat vragen moeten stellen om precies te weten wat voor huisstijl het gaat zijn. Wordt het modern, vintage, welke kleuren hebben potentie, wie/wat is de doelgroep etc. Deze vragen kunnen al heel gemakkelijk getackeld worden in een offline of online meeting.

Daarnaast komen we in de eerste fase terecht; de conceptfase. In deze fase behandelen wij de eerste logo wensen/ideeën en deze zullen dan digitaal geschetst en getoetst worden. Wanneer er feedback is geleverd wordt die rauwe schets uitgewerkt tot een heel nieuw officieel logo!

Je logo is nummer 1 als het aankomt op huisstijldragers maar ook de kleur die je gebruikt, typografie, schrijfwijze, vormen en andere grafische elementen, formaat en contrast. Deze punten worden dus  huisstijldragers genoemd. Samen maken zei jou eigen huisstijl of in Engelse term ‘’Corporate Identity’’

Om al deze onderwerpen te realiseren heb je jawel, tijd nodig! Want goed werk kost tijd. Hieronder heb ik een tabel gemaakt met daarin een kleine optelsom!

Logo

+- 10 uur

Bepalen van de schrijfwijze/typografie

+- 3 uur

Kleuren

+- 2 uur

Vormen en andere Grafische elementen

+- 5 uur

Formaten en contrasten bepalen

+- 3 uur

Huisstijlboek realiseren

+- 7 uur

Misschien vraag je je wel af waarom bijvoorbeeld een logo 10 uur kost om te realiseren. Ik kan je vertellen dat 10 uur eigenlijk nog aan de lage kant is. Wanneer je een perfect logo wilt neerzetten dat precies past bij jouw onderneming moet er van alles gebeuren. Een inventarisatiegesprek, meerdere conceptfases, feedback rondes, uitwerkfases, optimaliseren en de bestanden ready to use maken. Om elk punt zo goed mogelijk uit te werken ben je al snel een aantal uur kwijt per onderwerp.

Naast het opstellen van een logo zijn hier (tabel) vanuit gegaan van een algemene huisstijl voor een lokaal bedrijf. De reden dat ik dat zeg kan ik uitdrukken in dit voorbeeld. Stel je hebt een case voor een internationaal bedrijf met wilde plannen en budgetten, dan is het gebruikelijk dat er zomaar een prijs wordt betaald met 6 nullen. Het kan dan dus over miljoenen gaan. Stel de lokale bakker wilt een logo/website/huisstijl, dan lijkt het me niet nodig om een miljoenen huisstijl te realiseren…. Toch?? Dus de prijs die gehanteerd gaat worden is dus soms afhankelijk van de opdrachtgever.

Oké je weet nu ongeveer hoeveel tijd het kost om een huisstijl te maken, maar wat is dan een gebruikelijk uurtarief? Er een divers uurtarief worden gehanteerd. Volgens Google betaal je voor een vormgever op freelancebasis tussen de €30 en €80 per uur, afhankelijk van de opleiding, de opdracht en ervaring. Dus, tel uit je winst! Houd er natuurlijk wel rekening mee dat het exclusief btw is.

Winst uit mijn huisstijl?

Hoe kan je ervoor zorgen dat je huisstijl winstgevend is? Daar zijn een aantal tips en tricks voor. Zo kun je bijvoorbeeld door tactisch gebruik te maken van kleur en typografie al heel wat impact creëren bij de consument. Dat mag ook wel wat een investering doe je om er vervolgens meer uit te halen. Een succesvolle huisstijl kan er dus daadwerkelijk voor zorgen dat je conversie omhoog gaat!

Maar waar kan ik dan mijn huisstijl zo toepassen dat ik er het meeste uit haal? In de online training ‘’7 redenen’’ hebben we al heel wat voor je klaar staan om meer uit je business te halen door middel van vormgeving. Maar het beste is wat je kunt doen is consistent zijn! Met letterlijk alles. Je social media, je drukwerk, je advertenties, je website, noem het maar op. Kijk naar Coca Cola. De kleur rood komt overal in terug. En soms op hele tactische manieren.

Coca Cola Reclame

Kijk naar de lippen en kijk naar de kleren! Allemaal rood. En kijk eens naar dit shot uit een BOL.com reclame. En welke kleur is zijn shirt?

Bol.com Reclame

Hoppa! Blauw. Stel je kijkt binnenkort TV of ziet ineens een advertentie voorbij komen van een redelijk groot merk. Let dan eens heel goed op kleine details. Kijk eens of je dus bij Coca Cola alle rode details kunt vinden of alle blauwe objecten bij dus BOL.com of misschien wel Cool Blue.

Door deze tactiek wordt continu hun doelgroep geconfronteerd met de kleur van BOL.com. Het wordt er eigenlijk langzaam maar zeker in het hoofd van de doelgroep gemasseerd. En door deze psychische tactiek is de kans groot dat wanneer iemand iets gaat kopen online iemand het daadwerkelijk bij Bol gaat halen omdat hij/zei daar vaak mee is geconfronteerd. Onbewust.

We kunnen dus niet daadwerkelijk aantonen dat elke euro die je in je huisstijl stopt er driedubbel weer uit wordt gehaald. Maar wat we wel kunnen stellen is dat een slechte huisstijl ervoor kan zorgen dat je indirect klanten misloopt.

Consistentie is dus key! Hiermee wil ik zeggen dat een potentiële klant je huisstijlkenmerken zoals kleuren niet vaak genoeg voorbij kan zien komen. Ik heb in de training ‘’je logo’’ behandeld dat iemand een logo minimaal 5 tot 7 keer gezien moet hebben wil hij/zei het herkennen. Zorg er dus voor dat (waar het natuurlijk kan) jouw huisstijl zo goed mogelijk terugkomt.

Deze blogs zijn ook interessant!

Alle blogs